De brugklassers ingeburgerd

Alle begin is moeilijk, maar voor veel kinderen was de eerste week in de brugklas een leuke belevenis. Na de spannende en rustige eerste uren kwamen de meeste eersteklassers snel los.

Na de kennismakingsles leerden de kinderen elkaar kennen door diverse activiteiten met de klas. Een speurtocht door de school, een spel, een lesje Itslearning en een les in de mediatheek. Het thema van de week was Wie ben ik, wie zijn wij. De leerlingen maakten een masker bij beeldende vorming en fotografeerden zichzelf als superheld. De superheldenfoto’s werden bewerkt met een app of een programma op de computer en geprint.

Iedere klas kreeg ook een dag jeugdtheater onder leiding van een theaterdocent. Met elkaar verzonnen ze een uitvoering rondom het thema. Wat gaan we zeggen? Hoe gaan we het uitbeelden? En dan oefenen, oefenen, oefenen. Om half drie werden de leuke, vrolijke stukken ten uitvoer gebracht op het podium in de aula. Wat is er veel geleerd op een dag! Maar…’je hebt wel dode benen,’ volgens de eersteklassers. Gelukkig konden ze een of twee nachtjes slapen voordat de vrijdag aanbrak.

Op vrijdag was er een high tea met de vaders en moeders. Bij de ontvangst van de high tea hingen alle foto’s van de superhelden aan het plafond. Die vrijdag is er de eerste uren hard gewerkt aan een bord waarop de klas zichzelf presenteert. Een klassenlogo prijkte in het midden, met daar omheen alle papieren handen van de klasgenoten met fotootje. En de kernwoorden van de klas. Wie zijn wij? Wat past er bij ons? Welke sporten doen we en wat vinden we leuk om te doen? Ouders konden rustig de borden bekijken en genieten van de heerlijkheden van de hightea.

Vrijdagavond gingen de voetjes weer van de vloer! Tijdens de brugklasdisco kon er lekker worden gedanst. Ook werd er genoten van de ‘friet van Piet.’ Moe maar voldaan gingen de superhelden naar huis. Want dat ben je toch echt wel, na een week als brugklasser! En een klein beetje ingeburgerd, gelukkig!

 

    

Ga terug